Professorat, cooperació i consens

En els darrers temps els equips docents hem volgut incorporar a l’aula la metodologia del treball cooperatiu. Aquesta metodologia també es pot fer extensiva a la relació de treball entre el professorat per tal que la tasca educativa sigui més coherent.

És cada cop més habitual que professionals dels àmbits sanitari, educatiu, esportiu o social, entre d’altres, utilitzin tècniques d’intervenció grupal que permetin, simultàniament, assolir sinèrgies positives entre els participants i nivells d’eficiència més alts en les seves actuacions. Per treure el màxim profit de l’acció dels professionals hem de passar d’una estructura d’aprenentatge individualista o competitiva a una estructura cooperativa.

El treball cooperatiu és molt més que un conjunt d’individus que fan alguna cosa junts. Han de tenir alguna cosa que els uneixi (un objectiu, la pertinença al mateix equip,…), una relació d’igualtat (ningú se sent superior, tothom és valorat), interdependència positiva entre tots (el que afecta a un membre de l’equip importa a tots els altres), una relació de cooperació (l’ajuda a un altre membre de l’equip repercuteix favorablement en un mateix i en tot l’equip) i una relació d’amistat o de lligam afectiu. La finalitat és que els membres del grup s’ajudin i aprenguin junts.

Hi ha grans diferències entre el treball cooperatiu i la manera de fer tradicional:

Equip d’aprenentatge cooperatiu Equip de treball tradicional  
Interdependència positiva No hi ha interdependència positiva
Responsabilitat individual No s’assegura la responsabilitat individual
Habilitats cooperatives directament ensenyades Habilitats cooperatives espontàniament exercides
Lideratge compartit i repartiment de les responsabilitats Lideratge generalment nomenat i no es reparteixen necessàriament les responsabilitats
Contribució de tots els membres a l’èxit de l’equip L’èxit de l’equip de vegades només depèn de la contribució d’un, o alguns, dels seus membres
Observació i feedback per part dels membres a l’equip, que treballa de forma cooperativa. Els membres no segueix – o segueix de forma ocasional – el desenvolupament del treball en equip.
L’equip revisa el seu funcionament i es proposa objectius per a millorar-lo L’equip no revisa de forma sistemàtica el seu funcionament

1 Adaptat de Pujolàs, P. Aprendre junts alumnes diferents. Vic: Eumo, 2002. p. 76. Adaptació de Putman, 1999.

Aquest recull de diferències entre les dues metodologies i el desig de voler millorar i créixer com a equip docent és un punt de partida des del qual podem reflexionar i que proposem des del Departament d’Orientació a tot el professorat.

 

Departament d’Orientació

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: