VIa Trobada Internacional de Comunitats d’Aprenentatge

El dissabte, 2 de desembre de 2017, va tenir lloc a l’escola La Salle-Bonanova, i amb la divisa de Paolo Freire: “L’educació necessita, a l’igual de formació tècnica, científica i professional, també de somnis i utopia”, la VI International Meeting of Learning Communities ( Sisena Trobada Internacional de Comunitats d’Aprenentatge ).

L’acte, que estava patrocinat “a quatre bandes” per l’Associació de Professors Odissea, l’Ajuntament de Barcelona, la International Web School as Learning Communities i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, es va obrir al matí amb una conferència inaugural de la Dra. Linda Hargreaves, Reader Emerita in Education per la Universitat de Cambridge, que va centrar la seva exposició en l’experiència “pilot” portada per la seva universitat en la implementació de les noves metodologies comunitàries a les dificultats en l’aprenentatge ( en especial de les matèries “instrumentals” ) i l’absentisme escolar a East Anglia ( UK ), fent una valoració estadística extremadament  positiva dels resultats.  A aquesta intervenció inaugural la van seguir, al fil de la seva respectiva projecció de resultats en planell digital, la de les ja anomenades “Activitats Educatives d’Èxit” ( AA.EE.E ) pel que fa a la intervenció de Pedro Cunha ( Subdirector General d’Educació de Portugal ) des de la “mirada” institucional de l’impacte social i la implementació de les comunitats d’aprenentatge a Portugal; així com la de Marie Vieitas ( coordinadora dels projectes  europeus SEAsHALL i STEP4SEAS ) en relació a la important tasca de integració i empoderament comunitari a Xipre, Malta i Itàlia, i la d’Ana Jiménez ( Cap del Servei de Participació de la Junta d’Andalucia ) pel que fa als notoris avenços en l’aprenentatge de les matèries “instrumentals” ( matemàtiques i llengües ) dins l’educació obligatòria, la reducció dràstica de l’elevat absentisme escolar i en la integració social de les comunitats escolars on s’han realitzat, tot i destacant la important tasca de la Junta en ser pionera a tot l’Estat espanyol pel que fa a la normativització dels projectes portats a terme.

Després del “lunch”, entre les 15h:45min i les 17h, van seguir sis tallers simultanis d’experiències en l’aplicació de AEE ( “tertúlies dialògiques”, “grups interactius”, “model dialògic de resolució i prevenció de conflictes”, “participació de la comunitat i extensió del temps d’aprenentatge”, “formació de familiars”, “formació dialògica del professorat” ) i, a aquests, al seu torn, entre les 17h:15min i les 18h:30min altres sis tallers simultanis al voltant d’històries narratives a modus d’elements de reflexió al voltant de l’impacte social i els principis del mateix aprenentatge dialògic en les AEE ( “inclusió educativa”, “solidaritat, transformació i creació de sentit a través de les tertúlies pedagògiques”, “transformació d’un centre educatiu en comunitat d’aprenentatge”, “solidaritat, amistat i aprenentatge instrumental”, “creació de sentit i comunitat educativa”, “espais educatius lliures de violència” ).

Finalment, es van clausurar les jornades amb la conferència “Actuació educativa d’èxit en la prevenció del terrorisme: la socialització preventiva”, portada a terme per la Dra. Lídia Puigvert, professora de Sociologia de la UB.

En ser una pluralitat summament enriquidora de propostes, la seva articulació entenem que cal referir-la a les aportacions més rellevants que es poden concloure de les Jornades. Al nostre entendre, aquestes es centren en plantejar-se i intentar donar resposta a tres “eixos” de reflexió en els que va confluir el seu desenvolupament i cloenda:

 

1er. Valoració de la implementació i avaluació dels resultats al voltant dels projectes arreu del món i, en particular, a Europa i Espanya de les AEE                  ( centrant-nos en les TTDD i els GGI ) que en alguns casos han arribat a ser decisius en determinats països, com en el cas de Xipre, per a la integració social de comunitats ètniques tradicionalment enfrontades.

 

2on. La polivalència enriquidora del context d’aplicació de les AEE i, en especial, de les tertúlies pedagògiques a Catalunya: context educatiu de centres d’educació obligatòria, context assistencial de centres de menors, context sociosanitari d’hospital de dia amb atenció psiquiàtrica.

 

3er. La implementació de les AEE en la prevenció de conductes violentes i/o d’assetjament en els centres educatius i centres de menors; així com el treball decisiu a les escoles en la prevenció del terrorisme entesa com a socialització preventiva.

 

Artur Tapia

 

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: